سوالات متداول



مارتینگل یکی از استراتژی‌‌های معاملاتی است. ربات معامله‌گر مارتینگل طبق این استراتژی، به طور خودکار یک دارایی را در فواصل زمانی معین و یک بازه قیمتی مشخص، طی چند دوره می‌خرد و می‌فروشد. عملکرد این ربات به این صورت است که هر چه قیمت یک دارایی پایین‌تر بیاید، مقدار بیشتری از آن را می‌خرد. با این کار زمانی که قیمت به سمت بالا برگردد و رشد کند، می‌تواند دارایی‌های خریداری شده را با سود بهتری بفروشد و ضرر کاهش‌های قبلی قیمت را نیز جبران کند.

این ربات به معامله‌گر کمک می‌کند با خرید مقدار بیشتری از یک دارایی در قیمت‌های پایین‌تر، میانگین قیمت خرید آن را کاهش دهد. در نتیجه ریسک خرید و سرمایه‌گذاری روی آن دارایی کم می‌شود.


تفاوت ربات معامله‌گر مارتینگل با اسپات‌گرید چیست؟

هدف معامله با ربات مارتینگل، بهبود میانگین قیمت خرید یک دارایی و کاهش ریسک نوسانات قیمت است. اما در ربات اسپات گرید هدف کسب سود از تغییرات جزئی قیمت یک دارایی در یک بازار نوسانی است.

همچنین در استراتژی اسپات‌گرید، هر سفارش خرید با یک سفارش فروش همراه است اما در استراتژی مارتینگل، دارایی می‌تواند در چند سفارش خریده شود اما تنها در یک سفارش فروخته می‌شود.


راهنمای شروع

ساخت ربات با پارامترهای پیشنهادی

۱- ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی راستین شوید.

۲- از قسمت معامله ، بر روی ربات معامله‌گر کلیک کنید.

۳- در صفحه ربات معامله‌گر، روی ساختن ربات مارتینگل کلیک کنید.

توجه: در این صفحه می‌توانید برترین ربات‌ها را براساس محبوبیت و بازده مرتب‌سازی کنید و ربات دلخواهتان را کپی کنید. توجه داشته باشید که این ربات‌ها براساس شرایط بازارِ متفاوت این بازدهی را داشته‌اند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که مجدد چنین بازدهی داشته باشند.

4- در صفحه باز شده در سمت راست، بازار مورد نظر را که قصد ساخت ربات در آن دارید، انتخاب کنید. سپس مقدار دارایی که قصد دارید در این ربات سرمایه‌گذاری کنید را مشخص کنید و بر روی ساخت ربات کلیک کنید. در حالت پیشرفته می‌توانید قیمت شروع، حد ضرر و حد سود را نیز مشخص کنید.


ساخت ربات با پارامترهای شخصی

۱- ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی راستین شوید.

۲- از قسمت معامله، روی ربات معامله‌گر کلیک کنید.

۳- در صفحه ربات معامله‌گر، روی ساختن ربات مارتینگل کلیک کنید.

۴- از قسمت راست، بازار مورد نظر را که قصد ساخت ربات در آن دارید، انتخاب کنید.

۵- شما می‌توانید پارامترهای مورد نظر خود را در سمت چپ صفحه وارد کنید. این پارامترها شامل قیمت کمینه و بیشینه و تعداد گرید را مشخص کنید. در حالت پیشرفته می‌توانید قیمت شروع، حد ضرر و حد سود را نیز مشخص کنید.


پارامترهای شخصی سازی ربات مارتینگل

درصد افت قیمت: این مقدار، فاصله بین سفارش‌های خرید را مشخص می‌کند. مثلا اگر این مقدار برابر 4 وارد کنید، یعنی ربات باید هر بار که ارزش دارایی 4 درصد(نسبت به قیمت در لحظه سفارش قبلی) کاهش یافت، یک سفارش خرید انجام دهد. اگر فکر می‌کنید قیمت با سرعت بیشتری در حال کاهش است، بهتر درصد افت قیمت بیشتری را انتخاب کنید.

تعداد سفارش‌های خرید در هر دوره: در این قسمت تعیین می‌کنید که طی هر دوره چند سفارش خرید باید توسط ربات انجام شود. با افزایش تعداد سفارش‌ها می‌توانید ریسک نواسانات بازار را کاهش دهید.

درصد افزایش سرمایه در هر سفارش: این مقدار مشخص می‌کند که در یک دوره هر سفارش خرید جدید، چقدر بزرگتر از سفارش قبلی است. مثلا انتخاب عدد 10 یعنی مقدار دارایی خریداری شده در سفارش جدید، 10 درصد بیشتر از سفارش قبلی باشد. انتخاب مقادیر بالاتر در بازار نزولی، می‌تواند ریسک معامله را کاهش دهد.

درصد سود هدف در هر دوره: این مقدار مشخص می‌کند که شما در هر دوره می‌خواهید چند درصد سود کسب کنید. توجه کنید که درصد سود نسبت به میانگین قیمت خرید محاسبه می‌شود. انتخاب مقادیر بالاتر می‌تواند ریسک و زمان رسیدن به سود مورد نظر را افزایش دهد.

تکرار: تکرار مشخص می‌کند که ربات چند بار پس از کسب سود، باید فعالیت خود را دوباره شروع کند. به عبارتی این عدد تعداد دوره ها را تعیین می‌کند.

مقدار: در این قسمت مقدار دارایی را که می‌خواهید ربات با آن فعالیت خود را شروع کند، مشخص می‌کنید.


توجه: در یک دوره، لزوماً تمام سفارش‌های خرید ممکن است انجام نشود. برای مثال ممکن است پس از سفارش خرید اول، قیمت آنقدر افزایش یابد که درصد سود شما به سود هدف برسد. در این صورت ربات دارایی را می‌فروشد و آن دوره تمام می‌شود. اما تا زمانی که روند قیمت کاهشی باشد، ربات سفارش‍های خرید شما را انجام خواهد داد.


پارامترهای پیشرفته ربات مارتینگل

فاصله بین دوره‌ها: این مقدار فاصله زمانی بین پایان یک دوره و شروع دروه بعدی را مشخص می‌کند.

قیمت شروع: در اینجا می‌توانید مشخص کنید که ربات در چه قیمتی شروع به فعالیت کند.

حد ضرر: شما می‌توانید از این قسمت برای مدیریت ریسک معامله‌تان استفاده کنید. به این شکل که با کاهش و رسیدن قیمت بازار به قیمت مورد نظر شما (حد ضرر)، فعالیت ربات متوقف می‌شود.


تاریخچه‌ی ربات‌ها

با مراجعه به صفحه ربات معامله‌گر یا صفحه ساخت ربات، می توانید لیست ربات های فعال و تاریخچه ربات های خود را ببینید.

با کلیک روی گزینه جزئیات، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به پارامترهای ربات را ببینید. همچنین تاریخچه سفارشات نیز در این قسمت قابل مشاهده است.


مثالی از استراتژی مارتینگل

ما می توانیم با ربات معامله‌گر مارتینگل، با کاهش قیمت یک دارایی مقادیر بیشتری از آن را بخریم و با برگشت و رشد قیمت، آن را سود بهتری بفروشیم. برای مثال فرض کنید با شرایط زیر، می‌خواهیم در بازار تتری بیت‌کوین از ربات مارتینگل استفاده کنیم.

  • درصد افت قیمت : 10
  • تعداد سفارش خرید در هر دوره: 2
  • درصد افزایش سرمایه در هر سفارش: 10
  • درصد سود هدف در هر دوره: 20
  • تکرار: 2
  • مقدار: 100 تتر

تصور کنید قیمت بیت‌کوین 42580 تتر است. شما با وارد کردن مقادیر بالا یک ربات معامله‌گر مارتینگل ایجاد کرده‌اید.

با این فرض که در پارامترهای پیشرفته مقداری برای قیمت شروع وارد نکرده‌‎اید، ربات اولین خرید را در قیمت کنونی یعنی 42,580 تتر انجام می‌دهد. درصد افت قیمت 10درصد است. پس سفارش خرید بعدی باید زمانی که قیمت 10 درصد نسبت به قیمت خرید قبلی کاهش یافت و به 38,322 تتر رسید، انجام شود. پس طبق تصویر زیر قیمت سفارش اول 42,580 و سفارش دوم 38,322 است.


ربات برای اینکه بتواند خرید دوم را با 10 درصد سرمایه بیشتر انجام دهد، به طور خودکار سرمایه اولیه شما را مدیریت می‌کند. برای هر سفارش در هر سطر، اگر مقدار بیت‌کوین را در قیمت سفارش ضرب کنیم، متوجه می‌شویم 47.6 تتر به سفارش اول و باقی‌مانده سرمایه (52.4 تتر) به سفارش دوم تخصیص یافته است.

اگر فرض کنیم سفارش دوم نیز انجام شده باشد، شما با پرداخت 100 تتر، 0.002484 بیت‌کوین خریده‌اید. پس میانگین قیمت خرید شما حاصل تقسیم 100 بر 0.002484 یعنی 40,257 تتر است. سود هدف مشخص شده برای این ربات 20 درصد است. پس هرگاه قیمت بیت‌کوین نسبت به میانگین قیمت خرید(40,257) شما، 20 درصد رشد کرد و به 48,308 تتر رسید، ربات بیت‌کوین‌ها را می‌فروشد و دوره اول فعالیت آن پایان می‌یابد.

حال پس از 60 ثانیه فعالیت ربات، در قیمت همان لحظه بیت‌کوین دوباره شروع شده و فرآیند بالا تکرار می‌شود.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

چت پشتیبانی
چت پشتیبانی

در هر ساعت از شبانه‌‌روز می‌توانید با تیم پشتیبانی راستین گفتگو کنید.

شروع گفتگو
بلاگ
بلاگ

از آخرین اخبار حوزه‌ ارز‌ دیجیتال، قبل از دیگران مطلع شوید.

بیشتر