سوالات متداول



ربات معامله‌گر اسپات گرید چگونه کار می‌کند؟

اسپات گرید یکی از استراتژی های معاملاتی است. این ربات، خرید و فروش در بازار معاملاتی را به صورت خودکار انجام می دهد. این ربات به این منظور طراحی شده است که سفارشات را با توجه به محدوده قیمتی تنظیم شده در بازار قرار دهد. در معاملات گرید، یک شبکه معاملاتی شکل می گیرد به این صورت که تعدادی سفارش فروش و خرید در بالا و پایین تابلو معاملاتی ایجاد می شوند.

ربات معامله گر راستین در بازارهای پرنوسان که قیمت در یک بازه قیمتی در حال نوسان است، بهترین کارایی را دارد. به کمک آن می‌توان از تغییرات کوچک در قیمت سود کرد. همچنین به تریدر کمک می کند که معاملات منطقی داشته باشد و از FOMO پرهیز کند.


راهنمای شروع

ساخت ربات با کپی برترین بات‌ها

۱- ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی راستین شوید.

۲- از قسمت معامله ، بر روی ربات معامله‌گر کلیک کنید.

۳- شما می‌توانید از قسمت برترین ربات‌ها، ربات دلخواهتان را کپی کنید. در این صفحه می‌توانید برترین ربات‌ها را براساس محبوبیت و بازده مرتب‌سازی کنید.

توجه: توجه داشته باشید که این ربات‌ها براساس شرایط بازارِ متفاوت این بازدهی را داشته‌اند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که مجدد چنین بازدهی داشته باشند.

۴- در صفحه باز شده، مقدار دارایی که قصد دارید در این ربات سرمایه‌گذاری کنید را مشخص کنید و بر روی ساخت ربات کلیک کنید.


ساخت ربات با پارامترهای شخصی

۱- ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی راستین شوید.

۲- از قسمت معامله، روی ربات معامله‌گر کلیک کنید.

۳- در صفحه ربات معامله‌گر بر روی ساخت ربات کلیک کنید.

۴- از قسمت راست، بازار مورد نظر را که قصد ساخت ربات در آن دارید، انتخاب کنید.

۵- شما می‌توانید پارامترهای مورد نظر خود را در سمت چپ صفحه وارد کنید. این پارامترها شامل قیمت کمینه و بیشینه و تعداد گرید را مشخص کنید. در حالت پیشرفته می‌توانید قیمت شروع، حد ضرر و حد سود را نیز مشخص کنید.


پارامترهای اسپات گرید

قیمت کمینه: در این قسمت شما پایین‌ترین نقطه محدوده قیمتی مد نظر خود را مشخص می کنید. به این نکته توجه کنید که سیستم در زمانی که قیمت بازار پایین‌تر از مقدار کمینه است، سفارشات را اجرا نمی کند.

قیمت بیشینه: در این قسمت شما بالاترین نقطه محدوده قیمتی مد نظر خود را مشخص می کنید. به این نکته توجه کنید که سیستم در زمانی که قیمت بازار بالاتر از مقدار بیشینه است، سفارشات را اجرا نمی کند.

تعداد گرید: با تعیین تعداد گرید، فاصله قیمتی بین قیمت کمینه و قیمت بیشینه به این تعداد گرید تقسیم می شود و نقاط معاملاتی شما مشخص می شود.

مقدار: در اینجا مقدار سرمایه‌گذاری (ریالی یا تتری) را در ربات خود مشخص می کنید.

قیمت شروع: ربات زمانی شروع به سفارش‌گذاری می‌کند که قیمت آخرین معامله از قیمت شروع بیشتر شود یا از آن کمتر شود. به عبارت دیگر قیمت بازار از قیمت شروع عبور کند.

شرط توقف: زمانی که قیمت بازار به حد ضرر و حد سود برسد، فعالیت ربات خاتمه می یابد.

حد ضرر: باید کمتر از قیمت کمینه و قیمت شروع باشد. زمانی که قیمت بازار به حد ضرر برسد، ربات متوقف می‌شود.

حد سود: باید بالاتر از قیمت بیشینه و قیمت شروع باشد. زمانی که قیمت بازار به حد سود برسد، ربات متوقف می‌شود.


تاریخچه‌ی ربات‌ها

با مراجعه به صفحه ربات معامله‌گر یا صفحه ساخت ربات، می توانید لیست ربات های فعال و تاریخچه ربات های خود را ببینید.

با کلیک روی گزینه جزئیات، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به پارامترهای ربات را ببینید.

اطلاعات مهم دیگری که در این قسمت قابل مشاهده است، تاریخچه سفارشات است.


مثالی از استراتژی اسپات گرید

ما می توانیم از استراتژی اسپات گرید برای خرید در قیمت های پایین و فروش در قیمت های بالا استفاده کنیم. می خواهیم از بازار تتری بیتکوین یک مثال بزنیم. فرض کنید پارامترهای استراتژی به صورت زیر است:

  • قیمت کمینه : 40000 تتر
  • قیمت بیشینه: 60000 تتر
  • تعداد گرید: 5
  • مقدار سرمایه گذاری: 10000 تتر
  • قیمت کنونی بازار: 50000 تتر

براساس پارامترهای داده شده، سفارشات بر روی قیمت های 40000، 44000، 48000، 52000، 56000 و 60000 قرار خواهند گرفت. استراتژی گرید در صرافی راستین از نوع گرید نرمال است به این صورت که سیستم سفارش‌گذاری از سمت بالای محدوده شروع به کار می کند. یعنی ابتدا یک سفارش خرید در قیمت 56000 به صورت اتوماتیک ثبت می‌شود. از آنجا که قیمت بازار 50000 است و کمتر از قیمت سفارش است، سفارش بلافاصله پر می‌شود. پس از کامل شدن سفارش خرید، یک سفارش فروش به همان اندازه و در نقطه 60000 گذاشته می‌شود. سپس یک سفارش خرید در نقطه 52000 گذاشته می‌شود و طبق حالت قبل سریع پر شده و سفارش فروش متناظر در قیمت 56000 قرار می‌گیرد.

در مرحله بعد یک سفارش خرید در قیمت 48000 گذاشته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، قیمت کنونی بازار 50000 است. چنانچه قیمت تا 48000 تتر کاهش نیابد، سفارش خریدی که روی 48000 گذاشته پر نخواهد شد و بنابراین سفارش فروشی روی قیمت 52000 قرار نخواهد گرفت. به همین ترییب سفارشات 44000 و 48000 نیز کامل نخواهند شد. در این زمان ساختار سفارشات به صورت زیر خواهند بود:

قیمت به تترنوع سفارش
60000فروش
56000فروش
52000بدون سفارش
48000خرید
44000خرید
40000خرید


اکنون چنانچه قیمت تا 48000 کاهش یابد، سفارش خرید کامل می‌شود و سفارش فروشی در قیمت 52000 گذاشته خواهد شد. اگر بعد از آن قیمت تا 52000 افزایش یابد، سفارش فروش پر شده و مجددا سفارش خرید در قیمت 48000 فعال می‌شود.

وقتی قیمت به محدوده بالاتر از 60000 و یا پایین‌تر 40000 وارد شود، ربات غیرفعال شده و زمانی که قیمت به این محدوده بازگردد، ربات مجددا فعال می‌شود. در زمانی که شما پارامترهای حد ضرر و حد سود را فعال کرده باشید و قیمت به آنها برسد، فعالیت ربات به صورت دانمی غیرفعال می‌شود.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

چت پشتیبانی
چت پشتیبانی

در هر ساعت از شبانه‌‌روز می‌توانید با تیم پشتیبانی راستین گفتگو کنید.

شروع گفتگو
بلاگ
بلاگ

از آخرین اخبار حوزه‌ ارز‌ دیجیتال، قبل از دیگران مطلع شوید.

بیشتر