سوالات متداول



مفاهیم اولیه استیکینگ


استیکینگ چیست؟

به زبان ساده، استیکینگ (Staking) به معنای دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال است. در بلاک‌چین‌هایی که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (Pos) استفاده می‌کنند، استیکینگ به عنوان یک جایگزین کم‌هزینه برای استخراج (Mining) در نظر گرفته می‌‌شود. به این ترتیب که دارندگان کوین‌ها می‌توانند ارز دیجیتال خود را در شبکه سپرده‌گذاری کنند. آن‌ها در ازای این کار علاوه بر کسب سود، با مشارکت در تایید بلوک‌های جدید زنجیره، به امنیت آن شبکه بلاکچینی هم کمک کنند. امکان استیک کردن دارایی‌ها در برخی کیف پول‌ها و پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال وجود دارد.


آیا سود حاصل از استیکینگ مشکل شرعی دارد؟

در استیکینگ، شما در فرآیند تایید و اعتبارسنجی بلوک‌های شبکه بلاکچین مشارکت و بابت آن پاداش دریافت می‌کنید. در این فرآیند، بلوک‌های شبکه بازبینی دقیق می‌شود و به حفظ و امنیت شبکه کمک می‌کند. همچنین در مدل‌های دیگر استیکینگ، با سرمایه شما نقدینگی بازار‌های ارزهای دیجیتال تامین می‌شود و شما بابت این مشارکت پاداش دریافت می‌کنید. در نتیجه مشارکت در استیکینگ به هیچ عنوان ربا نیست.


استیکینگ ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

همه‌ی بلاکچین‌ها یک نقطه مشترک دارند: اعتبار سنجی تراکنش‌ها. به عنوان مثال، بیت‌کوین در مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof Of Work) خود این کار را در فرایندی به نام ماینینگ انجام می‌دهد که مصرف برق زیادی به همراه دارد. با این حال، مکانیزم‌های اجماع دیگری نیز وجود دارد که برای اعتبارسنجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اثبات سهام (Proof Of Stake) یکی از این مکانیزم‌ها است که خود نیز روش‌های متنوعی دارد. گاها این روش‌ها نیز با هم ترکیب می‌شود که برای ساده کردن موضوع، همه‌ی آن‌ها را استیکینگ در نظر می‌گیریم. استیکینگ به صاحبان دارایی این امکان را می‌دهد که در شبکه، قدرت تصمیم گیری داشته باشند، بلوک‌ها را تایید کنند و پاداش بگیرند.


اثبات سهام (POS) چیست؟

کوین‌های محبوب مانند بیتکوین براساس اثبات کار (Proof Of Work) کار می‌کنند. به این صورت که کامپیوترها در جهت حل مسائل پیچیده ریاضی رقابت می‌کنند و به اصطلاح کوین و دارایی دیجیتال را استخراج می‌کنند و به عنوان پاداش، کوین آن شبکه را دریافت می‌کنند. اثبات سهام (Proof Of Stake) متفاوت با اثبات کار است و به این صورت است که دارندگان رمزارز با استیک کردن دارایی خود در یک دوره‌ی زمانی مشخص، نقش ولیدیتور یا تاییدکننده نودها را بعهده می‌گیرند و به عنوان پاداش کوین دریافت می‌کنند.


آیا استیکینگ بدون ریسک است؟

فرایند استیکینگ و پاداش دریافتی ریسک ناچیزی دارد اما ریسک اصلی متوجه قیمت یک ارز دیجیتال است. هنگامی که شما یک ارز دیجیتال را استیک می‌کنید، دارایی شما به مدت مشخصی در شبکه قفل می‌شود و امکان خرید و فروش آن را نخواهید داشت. بنابراین چنانچه در این مدت ارزش آن در بازار کاهش پیدا کند، این کاهش قیمت باعث ضرر شما خواهد شد. از طرف دیگر در صورت افزایش قیمت رمزارز شما هم از محل افزایش قیمت سود برده‌اید، هم از محل پاداش استیکینگ.


نرخ سود سالانه چیست؟

نرخ سود سالانه استیکینگ به این معنی است که چنانچه یک دارایی را به مدت یک سال استیک کنید، به طور تقریبی این مقدار سود نصیب شما خواهد شد. به طور مثال چنانچه شما دارایی‌تان را در یک طرح ۳۰ روزه و دارای نرخ سالانه ۲۴ درصدی استیک کنید، میزان سود شما در این طرح ۲ درصد خواهد بود. زیرا اگر نرخ سالانه ۲۴ درصد را تقسیم بر تعداد ماه‌های سال کنیم،‌ نرخ ماهانه ۲ درصد خواهد بود.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

چت پشتیبانی
چت پشتیبانی

در هر ساعت از شبانه‌‌روز می‌توانید با تیم پشتیبانی راستین گفتگو کنید.

شروع گفتگو
بلاگ
بلاگ

از آخرین اخبار حوزه‌ ارز‌ دیجیتال، قبل از دیگران مطلع شوید.

بیشتر